Motorové oleje podle typu vozidla
Hledejte spolehlivě přes mazací plány výrobců
Správný olej pro Vaše auto či motorku je možné spolehlivě zjistit jen u výrobců, v tzv. mazacích plánech. Vyberte si výrobce/značku olejů a najděte vhodný olej pro Vaše potřeby.
Vhodný olej pravděpodobně bude mít více výrobců. Jen na Vás záleží, pro jakou značku se rozhodnete.
Přehled mazacích plánů
Stačí vyhledat nebo z nabídky vybrat značku, model a typ Vašeho vozu a zvolit počet najetých kilometrů. Následně budou vypsány oleje vhodné právě pro Vaše auto. Navigace je v anglickém jazyce.
Mazací plán Castrol - Zobrazí se Vám přehledná stránka, kde si snadno, podle typu vozidla, dohledáte potřebný olej. Na stránkách Castrolu bohužel nenajdete mazací plán pro motorky.
V navigaci se nejdříve volí druh vozu, následně značka, model a typ vozu. Po zvolení potřebných údajů se zobrazí oleje vhodné přímo pro Vaše potřeby. Navigace je v anglickém jazyce, ale velice přehledná. Mazací plán je přehledný i pro MOTORKY.
Mazací plán Elf - v navigaci se nejdříve volí druh vozu, následně značka, model a typ vozu. Po zvolení potřebných údajů se zobrazí oleje vhodné přímo pro Vaše potřeby. Mazací plán je přehledný i pro MOTORKY.
Značka oleje není určující
Značka oleje není určující v tom, co do Vašeho vozu či motorky můžete nalít. Určující jsou specifikace a normy uváděné na olejích. Výrobci vozidel či motorek často (z obchodních důvodů) doporučují konkrétní značku olejů, kterou byste měli používat.
Každý uživatel auta či motorky si však skoro vždy může sám vybrat, kterou značku oleje bude preferovat - důležité je jen dodržet potřebné specifikace a normy pro konkrétní typ auta či motorky. Každý olej je začleněn do určité třídy podle API/ACEA, SAE. To je dáno podle požadavků, které stanoví výrobce motoru.
Pokud si nejste jisti, jaký olej by byl vhodný pro Vaše potřeby, stačí nás kontaktovat, rádi Vám poradíme.
Nebo nás navštivte osobně přímo v naší kamenné prodejně Auto Hlásek v Podolí, Praha 4.
Slovník pojmů a zkratek, které jsou uváděny u specifikací olejů
- Co je to SAE?
- Co je to API?
- Co znamená ACEA?
- Co jsou to firemní normy?
- Co je to norma Euro 4?
- Co jsou to aditiva?
- Hydrokrakové oleje?
- Polo-syntetické oleje?
- Plně-syntetické oleje?
- Lehkoběžné oleje?
- Celoroční oleje?
Co je to SAE?
SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. Konkrétně určuje viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.
Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.
Co je to API?
API (American Petroleum Institute) - Americká norma
- konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno: API SL/CF
- S – benzinové motory
- C – naftové motory
- L, F... – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej
Co znamená ACEA?
ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma
- kombinace písmene a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci.
- A1-A5 benzínové motory
- B1-B5 dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
- E1-E7 dieselové motory těžkých užitkových vozidel
- C1-C3 zážehové a vznětové motory osazené filtry pevných částic (čističovými filtry).
Co jsou to firemní normy?
Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách.
Mercedes-Benz: MB 228.1, MB 228.3,MB 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel.
MB 229.1, MB 229.3, MB 229.5 pro benzínové a dieselové motory osobních vozidel.
Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, VW 501.01 pro benzínové a atmosférické benzínové motory, VW 505.00 pro dieselové přeplňované motory, VW 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“, VW 502.00 pro benzínové motory se zvýšeným výkonem, VW 503.00/506.00/506.01 pro benzínové, dieselové motory vstřikovacího systému “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny oleje od modelového roku 2000, VW 506.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny olejů od modelů května 2001.
Co je to NORMA EURO 4?
Po začátku platnosti evropské směrnice na snížení emisí EURO 4 k 1.1.2005 došlo k přenastavení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% původního stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale i pomocí vývoje mazacích látek, které odpovídají náročným požadavkům na splnění stanovených norem.
Co jsou to Aditiva?
Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.
Hydrokrakové oleje
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Polo-syntetické oleje
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Plně-syntetické oleje
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Lehkoběžné oleje
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskosity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Celoroční oleje
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.